úterý 14. května 2013

6 kroků ke zdravějším zubům


Ahoj, 
nejsem sice zubařka ani dentální hygienistka, ale na zubařském křesle jsem už strávila víc času než většina lidí za celý život :D. Příroda asi neměla zrovna svůj den, když míchala můj genetický koktejl, protože mi (mimo jiných lahůdek) nadělila zuby po tatínkovi, což znamená, že pokud opravdu poctivě nečistím, tak se mi zuby kazí ve velkém. A moje první zubařka se asi bohužel vyžívala v plombování , jinak si nedokážu vysvětlit, proč mi radši nevysvětlila, jak si zuby správně čistit. Naštěstí se můj současný zubař nezhrozil, když jsem před ním otevřela pusu, postupně mi všechen amalgám předělal na bílé plomby a vysvětlil mi, jak si správně  zuby čistit, aby další kazy nepřibývaly. Což jsem velmi ocenila, jelikož vím jak to dopadne, když se vrtání zvrhne a vrtačka se velmi intimně sblíží s oblastí pod jazykem a jsou z toho 3 stehy :D.

Takže tady máte 6 věcí, které se snažím dodržovat :

1. Najděte si pěkného zubaře 
Já vím, trošku netradiční rada, ale já jsem od přírody neskutečně líná, ale jestli mě něco donutí si každý večer 10 minut poctivě čistit zuby, tak je to představa, jak mě můj zubař-krasavec za půl roku pochválí, že nemám žádný kaz :)). A věřte mi, že i to případné vrtání daleko lépe utíká, když se máte na co koukat :D.

2. Pořiďte si kvalitní zubní kartáček
Kvalitní kartáček by měl být základ. Já už přes tři roky používám kartářky CURAPROX, a i když je to trochu dražší sranda, tak jiné nechci. Super husté měkké štětinky zuby skvělé vyčistí a jsou šetrné k dásním.
Co mě na těchto kartáčcích neskutečné baví jsou barvy. Můj favorit je růžový se zelenými štětinami :)

3. Pořiďte si mezizubní kartáček a zubní nit
Tady budete pravděpodobně potřebovat radu zubaře nebo dentálního hygienisty, abyste si pořídili správnou velikost (případně velikosti) mezizubních kartáčků.
Dlouho jsem používala mezizubní kartáčky TePe, ale ty se hodně rychle ohýbají. Mnohem lepší jsou CURAPROX, které vydrží daleko déle :).
Jinak se nelekejte, pokud s mezizubními kartáčky začínáte, tak jde často o docela krvavou záležitost. Já jsem se poprvé lekla tak, že jsem myslela, že dělám něco špatně a radši jsem přestala. Pak mi naštěstí zubař vysvětlil že je to úplně normální, a že dásně do 14 dnů přestanou krvácet a budou krásně zdravé.A taky že byly :).
Co se týká zubní niti, tak tu se přiznávám docela dost flákám, ale snažím se napravit ;-)

4. Naučte se tyto věci správně používat
Ani drahý kartáček Vám nepomůže, když s ním nebudete umět zacházet. Takže pokud Vám to zubař nevysvětlit, tak mrkejte Jak si správně čistit zuby.
(PS: Paní Tachecí je mi krajně nesympatická, ale paní zubařka tam pěkně vysvětlila, jak si zuby čistit :)

5. Pasty a gely
Zubní pastu používám obyčejnou, jelikož se tak nějak ztotožňuji s názorem, že na pastě v podstatě nezáleží a jen dělá čistění zubů jednodušší a příjemnější. Vím o dentálních hygienistech, kteří doporučují čištění úplně bez pasty. Zkoušela jsem to, ale mě to prostě nevyhovuje. S pastou kartáček po zubech daleko lépe klouže a navíc bez pasty nemám pocit svěžího dechu. Na druhou stranu si myslím, že to není věc, do které se musí investovat horentní sumy a stačí mi nějaká úplně obyčejná :).
Do čeho se ale podle mě vyplatí zainvestovat, je Elmex Geleé, což je gel, který mineralizuje zubní sklovinu  a působí jako prevence zubního kazu. Upřímně řečeno nemám ráda jeho chuť, ale jednou týdně to prostě překousnu :)

6. Ústní voda
Na doporučení zubaře používám Listerine, ale je to docela dryják, takže ho nepoužívám denně. Používám tak jednou až dvakrát  do týdne. Na trhu jsou samozřejmě i šetrnější vody bez alkoholu, u kterých asi nebude problém je používat denně, ale myslím, že pokud si člověk čistí zuby opravdu poctivě, tak ústní voda v podstatě taky není potřeba.

A jak jste na tom vy? Kazí se Vám zuby? A už máte pěkného zubaře :D?
L.

Žádné komentáře:

Okomentovat